Balanced Scorecard & Scorecard Consultancy
Danışmanlık
Kapsamı:
·
Stratejik
Planların Oluşturulması ve şirket içindeki kırılımlarının yapılması
·
Balanced
Scorecard’ın Oluşturulması
·
Balanced
Scorecard’ın Kullanılması
·
Balanced
Scorecard’ın Takibi
·
Strateji
haritalarının hazırlanması
·
Performans
değerlendirme sisteminin oluşturulması
·
Öncül
ve sonuç göstergelerin oluşturulması
·
Bölüm
hedefleriyle kişisel hedeflerin ilişkilendirilmesi;
·
Yönetici
ve Departman Hedef kartılarının hazırlanması
·
Çalışan
Hedef ve Şirket kartılarının hazırlanması
·
BSC
ve performans yönetimi entegrasyonu
·
BSC
takibi ilgili yazılımlar ve ERP Entegrasyonu
Balanced
Scorecard (BSC) & Kurumsal Karne Nedir?
Kurumsal
yönetimin işlerliğini belirlemek amacıyla çok değişik yöntemler mevcuttur. Bu
yöntemlerin çeşitliliği kafa karıştırabilmektedir. Hangi kurum yapısına neyin
uygun olduğu, uygulamanın ne ölçüde beklentileri karşılayacağı, gerçekten
yararlı olup olmadığı hep bir tartışma konusudur. Tartışılan elbette, bu tür
yönetsel uygulamaların doğruluğunun kanıtlanması değil, uygulamanın o kurum
için ne derece yararlı olduğu konusunda düğümlenmektedir.
Kurumsal Karne
(İngilizcesi “Balanced Scorecard”) bu tür yönetsel uygulamalardan biri olarak
her geçen gün iş yönetimi alanında gittikçe ilgi çekici hale geliyor. Karne
lafını duyunca bunun bir öçme-değerlendirme süreci olduğunu düşünebiliriz; ama
kurumsal karne uzmanları, bu uygulamanın amacının bir ölçme yapmak değil,
şirket stratejisi ya da stratejilerinin bu uygulamaya dahil edilerek hedeflere
ulaşmadaki işlerliğinin değerlendirildiğini ifade ediyorlar.
Kabaca baktığımızda, işin bir şeyi ölçmekten çok,
bir uygulama ve yönetim felsefesinin daha en başta planlanıp,
stratejilendirilmesi olduğu görülüyor zaten. Yani bunun, uygulama yapılacak
kurumu bir bütün olarak ele alıp, firma vizyonunu stratejilere ve iş
hedeflerine dönüştürmek amacıyla kullanılan bir yönetim yaklaşımı olduğu
anlaşılıyor.
O zaman diyebiliriz ki; Kurumsal Karne ile yapılmak istenen niceliksel bir ölçüm değil, kurum stratejilerinin uygulamaya alınması ve operasyonel olarak yönetilmesi sürecine geçilmesidir.
Yöntemin
candamarı, kurumsal karne uygulamasıyla, önceden başlanmış bir sürecin ölçümü
değil, bizzat strateji ve hedeflerin yeniden ve baştan belirlenip, başarı
etkenlerinin kurumsal yapıya yerleştirilmesi ile ilgilidir. Herşeyden önce,
şirketin vizyonu ve stratejilerin belirlenmesi ile işe girişilir ve bunlara
bağlı olarak kritik başarı etkenleri belirlenir. Bu etkenleri ölçmek ve
kurumsal performans değerlendirmesi yapabilmek için ölçümlenebilir hedefler
konulur ve bu hedeflerle eşlenecek ölçüm kriterleri seçilir.
Finansal analizler, rakamlar, tablolar, o
firmanın gerçek durumunu gösteren yeterli göstergeler değillerdir ve bu
rakamlarla, en azından şu anki durumdan yola çıkarak, firmanın geleceği ile
ilgili net çıkarımlar yapmak güçtür. Başka kriterler, başka etkenler de dahil
edilmelidir. Kurumsal karne işte bu başka kriterleri de sürece sokan bir
değerleme anlayışıdır. Burada söz konusu olan, finansal verilerin ve rakamların
yanında müşteri ilişkileri, iş süreçlerinin işlerliği, yenilenme kabiliyeti,
kalite, çalışanların performansı, bilgi-iletişim teknolojilerinin yeterliliği
ve işlerliği gibi kurumun rakamlarla belirlenmeyen, tablolarla gösterilemeyen
psikolojik değerleridir. Buna o kurumun “ruhu” bile diyebiliriz aslında. Gözle
görülmeyen ama hissedilen, kuruma ait iç güç ve işlerliğin yansıması
gibi.
Kurumsal karne
uzmanları bu iç değerleri 4 ana perspektif altında toplamışlardır:
-Finansal Perspektif
-Müşteri
Perspektifi
-İç süreçler
Perspektifi
-Çalışanlar
Perspektifi
FİNANSAL
PERSPEKTİF
Kurumsal Karne’de şirketin uzun vadeli amacı,
yatırımcılara kar sağlamak ve uygulanan şirket stratejisinin bu finansal hedefi
yakalamasını kolaylaştırmaktır. Finansal perspektif, şirket stratejilerinin
uygulanıp uygulanmadığını, uygulanıyor ise faaliyet sonucunun (kar-zarar
durumunun) iyileştirilmesine katkı sağlayıp sağlamadığını gösterir. Finansal
boyut göstergeleri bilânço ve alt kalemlerine yöneliktir.
MÜŞTERİ
PERSPEKTİFİ
Üretici, satıcı ve müşteri arasındaki güç
dengesinin müşteri lehine değişmesi yeni ekonominin getirdiği en büyük yapısal
değişikliklerinden biridir. Bu nedenle şirketler, uyguladıkları tüm strateji ve
yönetim planlarında müşteri boyutunu ele almaktadırlar. Düzenli ve sürekli
karlılık amacıyla faaliyet gösteren kurumların müşteri memnuniyeti
sürekliliğini de belli bir seviyede tutması, hatta iyileştirilmesi zorunludur.
ÇALIŞANLAR
PERSPEKTİFİ
Özellikle kurumsal öğrenme ve gelişmenin ele
alındığı bu perspektifte kurum yöneticileri, bir stratejinin uygulanmasına
destek sağlayan çalışanların yetenek ve becerilerini, teknolojiyi ve kurum
yapısını tanımlar ve takip eder. Yapılan bu tanımlar, kurumun stratejik
ihtiyaçlarını karşılayacak bilgi teknolojisini ve insan kaynaklarını
belirlemesini mümkün kılar. Öğrenme ve gelişim boyutunda asıl soru, değer
yaratma ve iyileştirmenin sürekliliğinin nasıl sağlanacağı ile ilgilidir. Bu
boyut çalışanların yetenekleri, bilgi sistemlerinin yeterliliği,
motivasyon-yetki olarak sınıflandırılmaktadır. Bu sınıflandırma kapsamında,
çalışanlara yeni yetenekler kazandırmak, bilgi paylaşımı, bilgi teknolojileri
altyapısı ve uygulamaları ile organizasyon kültürü gibi ölçüler ele alınabilir.
Çalışan memnuniyetinin sürekliliğinin belli bir seviyede tutulması ve
iyileştirilmesi gerekliliği söz konusudur.
GENEL
OLARAK KURUMSAL KARNE UYGULAMASI AŞAĞIDAKİ GİBİ PLANLANIR VE İŞLETİLİR.
- Şirket hedefleri belirlenir. Bu hedefe
ulaşmak için hangi stratejilerin izleneceği saptanır.
- 4 perspektif içinde ayrı ayrı hangi
hedeflerin seçileceği planlanır.
- Bu 4 perspektifin ölçüm kriterleri belirlenir.
- Kurumsal karne´nin nasıl değerlendirme
yapılacağı belirlenir.
- Hedeflere ulaşmak için hareket planları
çıkarılır.
- Sistemin takibi, güncellemesi ve yönetimi
gerçekleştirilir.a
İÇ
SÜREÇLER PERSPEKTİFİ
Müşteri ilişkilerinin geliştirilmesini veya yeni
bir stratejiyi benimseyen birçok şirket, içsel işletme süreçlerinin
performansını ölçmek için sadece faaliyetlerin kalitesini ve maliyetlerini
dikkate alırlar. Bu noktada, şirketlerde, strateji ile performans ölçümü
arasında bir kopukluk yaşanmaktadır. İç süreçler boyutu, finansal ve müşteri
boyutuyla birebir ilgilidir ve beraber ele alınmalıdır. Çünkü, kurumlar yenilik
yapmayarak veya müşteri ilişkilerini geliştirmeyerek içsel işletme süreçlerinin
ölçümünde sadece süreç iyileştirme üzerinde durdukları zaman büyüme
stratejilerinin uygulanması konusunda büyük sorunlarla karşılaşmaktadırlar.
KURUMSAL
KARNENİN YARARI
Ülkemizde kurumsal karne felsefesinin bir ölçüm
ve derecelendirme sistemi olarak algılanmasının temelinde, belki de bu kurumsal
karnenin İngilizceden yanlış çevrilmesinde yatmaktadır. “Balanced Scorecard”
terimindeki balanced, doğrudan kurumsal “denge”yi ifade etmektedir ki, bu denge
elbette rakamsal verilerle ölçülen bir değeri belirtmez. Firmanın, stratejileri
ile yukarıda gösterdiğimiz ölçüm perspektifleriyle ne derece uyumlu olduğunu
göstermektedir. Bu uyum zaten dengeyi ifade eder. Stratejilerle uyumlaşmamış
perspektiflerin olduğu bir kurumda dengeden söz edemeyiz elbette. Kurumsal
karne herşeyden önce bu dengeyi oluşturmak, geliştirmek ve korumakla ilgili bir
yönetim felsefesidir.
KURUMSAL
KARNE İLE ELDE EDİLECEK YARARLARI DA ŞÖYLE ÖZETLEYEBİLİRİZ
- Firmanın tüm kademelerini,
strateji ile uyumlaştırmaya ve hepsini bir eşgüdüm halinde yürümesini
sağlar.
- Firma yönetimine, kurumun ne
durumda olduğu ve geleceğe yönelik hareket doğrultusunun ne olacağı
konularında eşsiz bir bilgilenme olanağı sağlar.
- Firma çalışanlarına kurum
vizyon ve stratejilerinin yaygınlaştırılmasını ve öğretilmesini
kolaylaştırır.
- Kurum içinde etkin bir geri
bildirim ağı sağlar.
- Firmanın Internet ve bilişim
teknolojileri sayesinde edindiği bilgi ve verileri daha iyi işlenmesi ve
değerlendirilmesini sağlar.
- Kurumsal Karne uygulamasının
belli bir başarıya ulaşması için herşeyden önce teknolojiden en iyi
şekilde yararlanabilmelidir. Yoksa kağıt üzerinde yürütülen bir kurumsal
karne yöntemi boşa zaman kaybından başka birşey getirmeyecektir.
- Kurumsal Karne´nin bir yazılım
üzerinden yürümesi ve denetlenmesi çok önemlidir. Bu şekilde hem yönetim
katlarının bilgiye ulaşım kolaylığı artacak, zamandan tasarruf
sağlanacaktır. Ayrıca yönetimin işlerliği, kalitesi, stratejik hedeflere
ulaşma yönünde sınırsız bir analiz olanağı ve ağına sahip olunabilecektir.
Bununla birlikte, yazılım üzerinden yürüyen bir
Kurumsal Karne süreci veri güvenliği ve bilginin yönetilmesi konularında
sağlıklı bir altyapı sunacaktır.